בחסות המחלקה לפסיכואנליזה, אוניברסיטת פריז VIII

פעילויות נוספות

סמינר של השדה הפרוידיאני

מטווים

ראיונות קליניים

חלון לאסכולה

פעילות בת יומיים המאורגנת על ידי הרשת הלאקאניאנית, ומארחת קולגות מהשדה הפרוידיאני.

מפגשי מורים-משתתפים, המיועדים לטוות שיח פתוח בסוגיות הנוגעות לתיאוריה ולפרקטיקה האנליטית. ברוח זו, ליזום ולארגן  אירועים פתוחים לקהל הרחב 

מסורת של התבוננות פסיכואנליטית במסגרת של קליניקה פסיכיאטרית. 

יום עבודה מרוכז, תיאוריה וקליניקה, בהשתתפות קולגה מהשדה הפרוידיאני, בנושא: גוונים של אמת בפסיכואנליזה כנס 2026 ב-NLS.

רשת לאקאניאנית ללימוד פסיכואנליזה בשדה הפרוידיאני
צייר: רפי פרץ ©
זכויות יוצרים © רשת לאקאניאנית, כל הזכויות שמורות 2021

סמינר של השדה הפרוידיאני

אחראית: ליליאנה זינגר

הסמינר של השדה הפרוידיאני מתקיים כל שנה במתכונת מסורתית. מרצה אחד או שנים מבין המורים הבולטים באסכולה העולמית לפסיכואנליזה,AMP , מגיע ארצה לשתף אותנו בקריאתו נקודות מרכזיות בפרקי ההוראה הלקאניאנית שנלמדת באותה שנה ברשת. הסמינר כולל הרצאה בנושא בו המרצה מושקע במחקר שלו ובכתיבתו, דיון סביב מקרה קליני ושתי הרצאות סביב הטקסטים של לאקאן.

בשנת הלימודים 2025-2026 נארח בינואר את סילביה טנדלרס (בואנוס איירס), AME וחברה ב-EOL (ארגנטינה) ובמרץ את מרקו פוקי (מילאנו), AME וחבר באסכולה האיטלקית.

תאריך: 23-24/1/26 – סילביה טנדלרס        תאריך: 20-21/3/26 – מרקו פוקי

מפגשי מטווים *

מרכזת: מלכה שיין

מגוון פעילויות “פנים” ו”חוץ” אשר יתקיימו ברשת הלאקאניאנית לאורך השנה. הפעילויות, פרי  יוזמה, הכנה וארגון של צוות המורכב ממשתתפים הרשומים ברשת, יעסקו בסוגיות אתיות ושל הכשרה קלינית בפסיכואנליזה.

“בפנים”: ערבי שיח במתכונת של מפגשי מורים-משתתפים, המיועדים לאפשר שיח פתוח במעגל המבוסס על השתתפותם הפעילה של הנוכחים בערב, מלמדים ולומדים, כל השותפים לפעולתה של הרשת הלאקאניאנית. “בחוץ”: ארגון אירועים הפתוחים לקהל שוחרי הפסיכואנליזה.

תאריכים: 1/12/25,   16/3/26

פרטים על מועדי פעילויות חוץ ופירוט התוכנית יימסרו בהמשך.

*מטווים – מעשה טווייה, חוטים שנטוו מצמר, מכותנה או מחומר אחר

ראיונות קליניים

מרכזות: נסיה זיפמן, ליליאנה זינגר

 הצגות חולים (בשמן המקורי) הינן פרקטיקה פסיכיאטרית קלאסית שלאקאן קיים במשך יותר מ-20 שנה במאמץ מתמשך לדיאלוג עם עמיתיו הפסיכיאטרים. מטרת ההצגות היא להביא לשדה הפסיכואנליטי את מה שמלמדת הפסיכוזה על צורותיה ולהעמיד לבדיקה במפגש עם פרקטיקות טיפוליות אחרות, את הידע הפסיכואנליטי. הופעת הסובייקט, מעבר לפנומנולוגיה, היא המכוונת את הפסיכואנליטיקאי בהגיעו למוסד טיפולי ציבורי. הריאיון עם החולה מתנהל תוך ניסיון לתת מענה לשאלות הצוות לגבי סוגיות קליניות שעל הפרק.

משקל פעילות זאת מקבל משנה חשיבות כאשר מתן השירות הציבורי נעשה תחת אילוצי כלכלת משאבים, קידוד וייעול במחיר לעתים לא מיטיב עם המטופל. השאיפה לפרגמטיות לא עומדת בניגוד לעקרונות שהם בבסיס הפסיכואנליזה לפי פרויד ולאקאן. במיוחד בעידן של דחיפה להתענגות, סימפטומים חדשים ופסיכוזה מצויה שלא מתיישבת עם הקליניקה הפסיכיאטרית הקלאסית. המפגש הבלתי אמצעי עם הקליניקה ואם תמונותיה המשתנות היא מאפשרת לימוד, אימות ועימות עם התיאוריה והכיוון שנגזר ממנה.

הפסיכואנליזה לפי פרויד והלאקאניtנית בפרט, עוסקת בהכרחי של הסימפטום ובממשי העמיד

לחינוך. זה ממקם במרכז השאלה הקלינית, את ליבת זהותו ומרכזיות הסימפטום של הפונה לשירות, ביחס לציפיות שלו בתור “לקוח” במערך הכלכלי. ראיונות החולה חותרים לחקור פערים אלו והדרכים האפשריות לטפל בהם.

במהלך שנת הלימודים יתקיימו שלושה מפגשים במסגרת הקורס הקליני בלימודי הרשת, בהם ידונו חלק מהסוגיות הקליניות שעלו בראיונות סביב הסימפטום, ההעברה, הקשירה של  מסדרים ממשי-סימלי-דמיוני בחיפוש אחר יציבות ההרכב.

מקום: מרפאת הנוטרים רעננה

מועדים: ימי ה’ אחת לחודש – ימסרו בהמשך

השתתפות: ההשתתפות בפעילות זו מותנת באישור של האחראים עליה ושמורה למטפלים העוסקים בפרקטיקה טיפולית.

לפרטים:  

ליליאנה זינגר 052-7057207;   נסיה זיפמן 052-3265710;    גדעון בקר  054-4526172

חלון לאסכולה

אחראית: מלכה שיין

הלמידה בחלון לאסכולה מכוונת השנה לנושא: גוונים של אמת בפסיכואנליזה, ובאנגלית:  Variations of Truth in Psychoanalysis  .

נושא זה שבחרה פטריסיה בוסקין כרוז, נשיאת ה-NLS (האסכולה הלאקאניאנית החדשה לפסיכואנליזה) ככותרת לכנס 2026, יכוון את עבודת השנה בחברות ובקבוצות הרשומות באסכולה לדוברי אנגלית וצרפתית.

הפעילות תתקיים השנה במתכונת מרוכזת ופתוחה לקהל שוחרי הפסיכואנליזה,  בהשתתפותה של עמיתה יקרה, סוסנה הולר, פסיכואנליטיקאית AME וחברה ב-NLS (לונדון).

פרטים נוספים בהמשך.

תאריך: 29/12/25

שעות: 21:30 – 18:15

מבוא מאת ז'אק-אלן מילר

תעודה בפסיכואנליזה לא קיימת בשום מקום בעולם. הדבר לא נובע ממקריות או מאי שימת-לב אלא מסיבות הקשורות במהות של מה שהינה הפסיכואנליזה.
לא ניתן להצביע על מבחן שיאשר מיהו פסיכואנליטיקאי, משום שהעיסוק בפסיכואנליזה הוא בעל אופי אישי, שמור לווידוי הפציינט בפני הפסיכואנליטיקאי על מה שהינו האינטימי ביותר במחשבותיו. נסכים כי הפסיכואנליטיקאי משיב לווידוי זה בפעולת פירוש המכוונת למה שאנו מכנים – לא מודע.
האם פעולה זאת יכולה לשמש חומר למבחן?
יש להטיל ספק בכך, שהרי פעולת הפירוש אינה בלעדית לפסיכואנליזה. כל ביקורת של טקסטים, תעודות או רישומים, משתמשת אף היא בפירוש.
אולם הלא מודע הפרוידיאני, זה הנוצר רק באמצעות יחסי הדיבור שהזכרתי לעיל, אינו ניתן להשוואה עם דבר-מה שהינו חיצוני ליחסים אלה.
זאת ועוד, הפירוש האנליטי אינו מהווה הוכחה כשלעצמה, אלא בשל האפקטים הבלתי צפויים שהוא גורם אצל מי שמקבלו במסגרת יחסי הדיבור. אין מוצא.
הפועל היוצא הינו שיש לקבל את האנליזנט כדי שהוא, ורק הוא, יעיד על כישרונו של הפסיכואנליטיקאי. אלא שעדות האנליזנט תהא מסולפת שכן היא כרוכה באפקט ההעברה שהתמקמה בכניסה לאנליזה.
אפקט זה, אף הוא אינו נותן ערובה כלשהי בנוגע לעבודה שנעשתה. משתמע מכך כי העדות הקבילה היחידה היא עדות האנליזנט, זה, שאחרי ההעברה, רוצה עדיין לשרת את הפסיכואנליזה. מה שאני מכנה כאן עדותו של הפסיכואנליטיקאי מהווה את גרעין הוראת הפסיכואנליזה משום שהיא עונה לשאלה לגבי הניתן למסירה לקהל על התנסות שהיא בעיקרה אישית.
ז’אק לאקאן מיסד עדות זאת תחת השם “Passe” – “מעבר” (1967). הוא אף העניק להוראה זאת את האידיאל שלה, ה-“מתמה” (Mathema) (1974). מן ה-“מעבר” אל ה-“מתמה”, מהאחד למשנהו, ישנה הדרגתיות:
עדות ה”מעבר” טעונה במטען הפרטיקולאריות של הסובייקט והיא מתוחמת לחוג מצומצם ופנימי של קבוצה אנליטית.
הוראת ה”מתמה”, לעומת זאת, היא הוראה החייבת בהוכחה ומיועדת לכל. בנקודה זאת מתרחש מפגש בין הפסיכואנליזה לאוניברסיטה.
ההתנסות בהוראה זאת קיימת בצרפת מזה ארבע-עשרה שנים, ובספרד היא מוכרת כבר ארבע שנים, באמצעות הסמינר של השדה הפרוידיאני. החל מינואר הקרוב היא תקבל שם את הצורה של סקציה קלינית.
אני חייב להבהיר מהי ההוראה הזאת ומה היא לא.
הוראה זאת הינה אוניברסיטאית משום היא שיטתית ומדורגת, מלמדים אותה מקבלי אחריות שהוכשרו לכך, והתרחשותה מקבלת את פסיקתם של תעודות ואישורים. היא לא מכשירה לעיסוק בפסיכואנליזה.
הציווי שניסח פרויד החל משנת 1910 שעל הפסיכואנליטיקאי לעבור אנליזה, לא זאת בלבד שהתקבל על-ידי לאקאן, אלא אף הוקצן על ידו בכך שקבע שלאנליזה אין סיום אחר לבד מייצורו של פסיכואנליטיקאי.
מן הראוי להוסיף שהפרה של ציווי זה עולה במחיר כבד, ובכל המקרים פירעונו יחול על מי שהפרו אותו.
ההוראה הינה תמיד בעלת כיוון לאקאניאני, בין אם היא בפריז, בבריסל או בברצלונה, ובין אם היא מתנהלת באופן ציבורי או פרטי.
אלה שהיא מוענקת להם מוגדרים כ”משתתפים”.
מונח זה, משתתפים, עדיף על המונח סטודנטים, וזאת כדי להדגיש את מידת היוזמה העצמית המתבקשת מהם. העבודה שיציעו לא תיגזל מהם: הדבר תלוי בהם.
אין זה פרדוכסלי, להציב דרישה קפדנית ביותר למי שמעמידים עצמם לבדיקה לתפקיד הוראה ללא תקדימים. שכן הידע הנלמד בהוראה זו, השואב את סמכותו מעצם הקוהרנטיות שבו, פוגש את האמת שלו בלא מודע. כלומר, אין בו בידע זה אף אחד שיאמר: “אני יודע”. עובדה זו באה לידי ביטוי בכך שבשדה הפרוידיאני, כל הוראה באשר היא, מתחוללת רק תחת התנאי שהיא נשענת על עיבוד חדש כלשהו, צנוע ככל שיהיה.
בספרד כמו גם בבלגיה, הפן הקליני משמש כהתחלה להוראה זאת.
הקליניקה איננה מדע. כלומר, אין היא מהווה ידע הניתן להוכחה. היא מהווה ידע אמפירי, שאינו ניתן להפרדה מההיסטוריה של האידיאות.
עם הוראת ידע זה אנחנו נותנים פיצוי מה לפער שנפער בשל חולשות הפסיכיאטריה, שאוצרה הקלאסי הוזנח על ידי התקדמות הכימיה, בכך שאנו מכניסים גם אלמנט של וודאות (המתמה של ההיסטריה).
בעתיד, הצגות החולים יתבססו על הוראה זאת, ומאוחר יותר, יתווסף תחום המכונה בצרפת “לימודים מעמיקים”, המיועדים לכתיבת תזה ודוקטורט.
בהתאמה עם מה שנעשה בעבר בהנהלת לאקאן, אנו פועלים צעד אחר צעד.

ז’אק-אלן מילר
אוגוסט 1988