פרסום זה מאגד תוצרי עבודה של משתתפי מסלול המחקר ברשת הלאקאניאנית בשנת הלימודים 2020-2021. כל מאמר הוא תוצר מחקר של המשתתפים שנערך לאורך שנת הלימודים בנושא שנבחר על ידם בזיקה לנושא הראשי של מסלול המחקר: ‘המיתוסים בקליניקה והאחד’.
במאמר “עמדת הaנליטיקאי בהוראה של לאקאן” מאת לירון ורטהיים, חותר לנסח ולתחום את העמדה של האנליטיקאי ביחס לאובייקט a קטנה ואת עמדתו בקליניקה, בהתאם לתמורות החלות לאורך הוראתו של לאקאן.
במאמר “מהלך של אמונה” מאת אורטל דהאן, עוקבת דהאן אחר שאלת האמונה מנקודת מבט פסיכואנליטית, אחר עמדתו של המאמין ומעמדו של האל בהוראתו של לאקאן, וכיצד אלו מתקשרים עם הסימפטום בשלושת המשלבים – דמיוני, סמלי וממשי.
במאמר “לחזור ל…” מאת לי אלבק גלזר, ישנה התמקדות בחידתיות הנשית בקריאה פסיכואנליטית וניתוח הסרט של פדרו אלמודבר “לחזור” (2006). מהי אישה? מה רוצה אישה? מה קורה לה כשהיא הופכת לאם? איך זה משפיע על היותה אישה? ועל הקשר הייחודי שבין האם לבתה.
במאמר “לאקאן לא רצה להיות האב של ההוראה שלו” מאת יוליה פרלמן, עיון בסוגיות של הוראה והמסירה בפסיכואנליזה, כיצד ללמד את מה שלא ניתן להוראה, כיצד ניתן למסור משהו מהממשי של ההתנסות, והשינויים החלים בעקבות ההוראה האחרונה של לאקאן.
במאמר “הפנטזמה בהוראה המאוחרת (או זו של המוקדמת)” מאת נתן ברנט, ישנו ניסיון לבחון את מושג הפנטזמה בהוראתו האחרונה של לאקאן. האם ישנו יחס אפשרי בין שתי ההוראות בנושא הפנטזמה ומה ניתן להסיק מהפערים ביניהם? מה שמוביל לבחינת המתמה של הפנטזמה ולסוגייה של חציית הפנטזמה אצל הסופר ג’יימס גויס.
במאמר “מהפיצול הנרקיסיסטי והמבט הכפול, אל האובייקטים של האובססיבי” מאת אילן זילברשטיין, נבחנת התזה לגבי תנועה כפולה של הוצאה והכנסה מחדש של ממד האובייקט בהוראתו של לאקאן בזיקה לדומיננטיות של הדמיוני והסמלי בלאקאן המוקדם ועל האובייקטים השונים של ההתענגות אצל האובססיבי במאמרו של לאזניה.
במאמר “האחד והגוף של הטרנס: קליניקה של סינטום” מאת רביטל בקשי, ישנה בחינה של הטרנס בפרקטיקה הפסיכואנליטית בקליניקה ובמוסד, דרך גלגוליו של הגוף בהוראה המאוחרת של לאקאן, בדגש על מה שבין האחד לבין הגוף, תוך בחינת מקרה קליני.
במאמר “הגלגול של הטראומה” מאת אורלי סנדרוביץ, נבחנת הזיקה בין הטראומה למטמורפוזה והשאלה על ייתכנות אנלוגיה ביניהם תוך קריאה בנובלה ‘הגלגול’ לפרנץ קפקא. האירוע המתואר בסיפור מופיע כחור אניגמטי בטקסט, עם ניסיונות שונים מצד המחבר לתת פירוש לגילומים שונים של אין יחס.
במאמר “הקשר בין הדחף לאות” מאת אלעד לוי, נבחן הקשר בין שני מושגים אלו בהוראתו של לאקאן דרך התנסות בקליניקה ודבריהם של סופרים והוגים כגון יואל הופמן, דרידה ומישל לאיריס, דרך שאלות על הכתב, האות היפנית, הקליגרפיה ולבסוף התהודה.
תוכן עניינים:
עמדת הaנליטיקאי בהוראה של לאקאן מאת לירון ורטהיים
מהלך של אמונה מאת לי אלבק גלזר
לאקאן לא רצה להיות האב של ההוראה שלו מאת יוליה פרלמן
הפנטזמה בהוראה המאוחרת (או זו של המוקדמת) מאת נתן ברנט
מהפיצול הנרקיסיסטי והמבט הכפול, אל האובייקטים של האובססיבי מאת אילן זילברשטיין
האחד והגוף של הטרנס: קליניקה של סינטום מאת רביטל בקשי
הגלגול של הטראומה מאת אורלי סנדרוביץ
הקשר בין הדחף לאות מאת אלעד לוי